mandag den 5. oktober 2015

Tutorial: badeværelsesgulv

Badeværelset i dukkehuset har længe været undervejs, der har været vendt mange tanker om, hvordan det skal se ud. Huset vil jeg jo gerne have til at ligne et 1920'er hus, der har været gennem en renovering. Konklusionen er derfor blevet, at badeværelset godt må få et moderne udtryk, og det giver bestemt nogle udfordringer.

For hvor finder man lige de moderne toiletter, og hvor finder man en bruser?? Jeg endte med at finde tingene på en engelsk hjemmeside, men puh... det var dyrt det sæt jeg forelskede mig i. Så nu har jeg besluttet mig til, at jeg selv vil lave det, selv om det giver udfordringer, som jeg ikke helt har løst endnu. Men det kommer nok. :)

Indtil videre gælder det gulve og vægge. Jeg har tidligere tapetseret væggene med blå tapet, det får lov at blive, men i den ende hvor brusekabinen skal være, ender jeg op med at lave klinker op ad væggene.




Gulvet får også klinker, og jeg har valgt de skal være med grå granit udtryk. Jeg har valgt at lave mine klinker i rørepinde af samme type, som jeg har lavet resten af gulvene i huset med. Det er for at gulvhøjden bliver den samme, det ser pænest ud.

Til at starte med, har jeg lavet en rist, som skal være i brusekabinen. Af materialer skal der bruges:

Aluminium fra fyrfadslys.
En rørepind skåret i de rigtige mål.
Loctite superlim.
Lidt sort akrylmaling.

Af værktøjer skal der bruges:

En saks
En spids genstand til at ridse med.
En pensel.
Køkkenrulle.

1. Klip et tilpasset aluminium ud, så det passer med, at det kan dække den ene side af rørepinden, og så det kan bukkes ned langs kanterne. Glat aluminiummet ud, så der ikke er buler på.

2. Lim aluminiummet fast på rørepinden med Loctite superlim. Husk at passe på fingrene, at de ikke kommer i kontakt med limen.




3. Klip hjørnerne til, så der ikke er overskydende aluminum. Det passer med at klippe en firkant af hjørnet.

4. Buk kanterne og lim med Loctite superlim. Kanterne skal evt. holdes, indtil limen har fået ordentlig fat.

5. Rids riller i aluminiummet.

6. Mal med sort akrylmaling, og tør straks den våde maling af med køkkenrulle. Dette efterlader maling i de ridsede riller.




7. Her ses malingen i rillerne, det giver et billede af, at der rent faktisk er hul i risten. Risten lægges til side til senere.

Nu skal klinkerne laves. Af materialer skal der bruges:

Rørepinde (dem man kan købe i Biltema)
Grunder.
Sort og hvid akrylmaling.
Et stykke pap, skåret ud i samme bredde og længde som rummet, hvor gulvet skal lægges.
Hvid trælim.

Af værktøjer skal der bruges:

Sav (jeg har brugt min elektriske dekupørsav, men en bordrundsav vil helt sikkert være fantastisk)
Sandpapir, gerne noget i en lidt grovere korn, jeg har brugt P40.
Pensler.
Lineal.
Blyant.

8. Rørepindende saves ud i de ønskede længder og bredder. Jeg har lavet mine, så de passer med en klinke i 1:1, 20x60 cm = 1:12, 1,6x5 cm.

9. Kanter afrundes med sandpapiret.

10. klinkerne grundes.




11. Nu males med akrylmaling en grundfarve, der skal være den gennemgående farve. Jeg har valgt at blande en grå farve.

12. Med skiftevis hvid og sort maling, duppes penslen på klinken. Jo flere lag, jo mere variation giver det i farven, og jo mere virkelighedstro bliver det. Jeg har med vilje ladet være med at gøre penslen ren mellem farveskiftene, det gør farverne mere "ukontrollabel", og derfor bliver det nemmere at lave variation.

13. Mens klinkerne tørrer godt, tegnes der streger på pappet. Stregerne skal hjælpe til at sætte klinkerne lige. Jeg har valgt, at klinkerne skal sættes med et mellemrum på ca. 1 mm. til fuge. Derfor tegnes stregerne op med en afstand på 1,7x5,1 cm. Lim risten på, hvor den skal sidde.

14. Klinkerne limes på pappet med hvid lim. Klinken lægges helt tæt op til en vandret og en lodret streg, så der skabes "luft" ud til de øvrige to streger. Læg evt. en lineal i kanten, for at sikre klinkerne lægges helt lige. Lad limen tørre helt.




Nu er det tid til at gulvet skal fuges op. Af materialer skal der bruges:

Mosaik fugemasse.
Vand.

Af værktøjer skal der bruges:

Måleske.
Bæger til at blande i.
En gaffel til at blande med, det kan også være andet.
Fugeskraber. Gerne en der er velegnet til mosaik.
Køkkensvamp.
Skål til vandet.
Et godt underlag, da arbejdet kan svine.

Det anbefales, at der bruges handsker, så selv om jeg ikke har gjort det (fy), så anbefaler jeg det alligevel, da fugemassen er hård ved hænderne.

15. Her ses alle materialer og værktøjer liggen klar. :)

16. Fugepulver og vand blandes efter anbefalet måleforhold, til massen er jævn.

17. Fugemassen hældes straks over klinkerne, og fordeles med fugeskraberen. Fordel det ved at køre skraberen i alle retninger, så massen skubbes godt ned i fugerne.




18. Fugemassen er skubbet godt ned i fugerne.

19. Køkkensvampen gøre våd med vand, og vrides godt af. Tør nu overskydende fugemasse af klinkerne. Skyl svampen med jævne mellemrum, og fortsæt med at rengøre for overskydende fugemasse, til klinkerne er helt rene.

Herefter er det bare om at lade fugemassen tørre, og gulvet er klar til at blive lagt i dukkehuset.



3 kommentarer:

  1. Thanks this is wonderful.

    SvarSlet
  2. Your tiles are 100% perfect and I am totally IMPRESSED!

    SvarSlet
  3. Just the tile tutorial I was looking for! Thanks!

    SvarSlet