søndag den 15. februar 2015

Tutorial: Skåle og bokse

Med ganske få materialer har jeg fået mig to forskellige skåle, og et sæt bokse, der kan være ganske praktisk til opbevaring af mad i køkkenet.



Det er egentlig længe siden, at jeg fik købt nogle små resinblomster i Søstrene Grene, som kan bruges til smykkefremtilling, dengang havde jeg ikke tænkt, at selve indpakningen kunne bruges til dukkehuset. Men blomsterne fik jeg aldrig brugt, så pakken lå godt gemt i en skuffe, og det var først forleden dag, at jeg stødte ind i pakken. Dejligt. :)

Jeg indrømmer gerne, at mine hobbyting ligger spredt i diverse skabe og skuffer, og det resulterer ofte i, at jeg ikke aner hvor jeg har mine ting, og derfor glemmer jeg også mange ting.. ja ja.. det gør så også, at jeg nogle gange har mere end rigeligt af samme ting, fordi jeg har været ude at købe tingen flere gange. Derfor er mit største ønske, at få styr på mine hobbyting, men virkeligheden er at jeg lider under pladsmangel, så før jeg kan få plads, må jeg have sat en gammel gang i mit hus lidt i stand, så den bliver brugelig til formålet. Men det skal nok komme. ;)

For at lave de skåle og bokse som vist på billedet skal der bruges af materialer:

Indpakningen af resinblomster, eller lignende.
Rhinsten på pyntebånd.
Smykketråd, 2 mm. eller lignende.
Hvid lim.
Grå akrylmaling.
Loctite Super lim.

Af værktøjer skal der bruges:

Skærebræt.
Hobbykniv.
Tang.
Saks.
Pensel.

1. Her vises indpakningen, hvor resinblomsterne stadig er i. Blomsterne pilles ud, og lægges til side til et andet projekt. Indpakningen har en forside med dybe "skåle", og en bagside med knap så dybe "låg."

2. Skålene skæres ud lige ved bukket, så der ikke sidder en kant på. Når låg og skål skæres ud til boksen, skal der gerne sidde en lille kant, derfor skæres der 1-2 mm. fra bukket i indpakningen.



3. For at lave den første type skål, klippes med en saks et stykke af pyntebåndet med rhinstenene i, så længden passer med, at båndet kan nå hele vejen rundt på det øverste af skålen.

4. Pyntebåndet limes på med Loctite superlim, og her er det vigtigt at være lidt fiks på fingrene, da limen limer det fast næsten øjeblikkeligt. Pas godt på ikke at få limen på huden, hvis først det kommer på fingrene er det svært at få af, og limen er stærk nok til at lime ting fast på fingrene også. Nu er den første type skål færdig.



5. For at lave den anden type skål, bukkes smykketråden så der fremkommer en rund ring. Smykketråd er meget nemt at bukke, så det kan gøres med fingrene, men ellers kan det også bukkes omkring en rund genstand, der har en nognlunde passende diameter. Med tangen bides der over, hvor tråden mødes, det giver en pæneste samling efterfølgende.

6. Ringen limes på den øverste kant af skålen med Loctite Super lim. Skålen er nu færdig.



7. For at lave boksene skal der bruges hvid lim, som smørres på det indvendige af skålen. Når limen er tør, vil den give effekten af at plastikken er mat, i stedet for klar gennemsigtig.

8. Låget males med grå eller anden valgfri farve akrylmaling. Giv gerne 2-3 lag, for at det dækker ordentligt. Lad malingen tørre. Nu er boksen også færdig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar